“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

Een hart hebben voor de verlorene

Een hart hebben voor de verlorene

Terug na een langere tussenpose dan u/jij van mij gewend bent, ik had zomervakantie. Dat betekend zeker geen vakantie van mijn leven met onze drie-enige Levende God. Later meer daarover, maar graag geef ik hier nu ruimte aan hetgeen Herman mocht delen in een kerkdienst tijdens onze missiereis met jongeren.

Hieronder het gedeelde op 28 juli 2024 in de Disciple Church in Durrës, Albanië (leestijd ongeveer 20 minuten 😉

Goedenavond lieve mensen, zusters en broeders,

Ik hou van Jezus!
En u?

Waarom ik van Jezus hou?
Omdat Jezus eerst van mij hield!
1 Johannes 4:19
“Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.”

Wat staat er veel in Gods Woord met betrekking tot ‘Een hart hebben voor de verlorene’. Veel te veel om nu alles te kunnen delen. Een kleine selectie.

Jezus heeft een enorm groot hart voor de verlorene, Hij heeft een enorm groot hart voor mij, en ook voor u. Waarom? Omdat ABBA Vader wil dat niemand verloren gaat,
Ezechiël 33:11
“Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?”
En
Johannes 3:16
“Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”

Jezus laat ons de Vader zien,
Johannes 12:45
“En wie Mij ziet, ziet Hem Die Mij gezonden heeft.”

Jezus heeft ons dus ook dat enorme liefdevolle, genadige en barmhartige hart van de Vader laten zien.
Lukas 5:31-32
“Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.”

Ook Jezus houdt dus enorm veel van ons!
Jesaja 53
“Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wie is de arm van de HEERE geopenbaard? Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben. Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt; Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen. Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt, maar Hij deed Zijn mond niet open. Als een lam werd Hij ter slachting geleid; als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open. Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen, en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden. Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest. Men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij de rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in Zijn mond geweest is. Maar het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen, Hij heeft Hem ziek gemaakt. Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij nageslacht zien, Hij zal de dagen verlengen; het welbehagen van de HEERE zal door Zijn hand voorspoedig zijn. Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het zien, Hij zal verzadigd worden. Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen. Daarom zal Ik Hem veel toedelen, en machtigen zal Hij verdelen als buit, omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in de dood, onder de overtreders is geteld, omdat Hij de zonden van velen gedragen heeft en voor de overtreders gebeden heeft.”
En
2 Corinthiërs 5:21
“Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.”

Wij zijn bijzonder, ontzagwekkend wonderlijk gemaakt!
Psalmen 139:14
“Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed.”

Als u wat wilt onthouden van wat ik hier mag zeggen, onthoud dan als alstublieft dit,
“Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed.”
Psalmen 139:14

Toen pastor Arvid mij vroeg om over “Een hart voor de verlorene” te spreken, moest ik meteen denken aan een heel aantal mensen uit de bijbel. Bijvoorbeeld Maria van Magdalena, Mattheüs de tollenaar en ook de andere discipelen, de bloedvloeiende vrouw, de overspelige vrouw en Saulus.
En hoe Jezus hen benaderde. Wat ik lees in de bijbel, met heel, heel veel liefde!
Maar ook in het oude testament, Adam & Eva, Abraham & Sara, Mozes, Rachab, Ruth, David en Salomo. Allemaal mensen die een speciale plek hebben in Gods Woord, maar ook allemaal mensen die verloren waren.
En wat doet God?
We kunnen onder andere het volgende lezen,
“Want zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal Zelf naar Mijn schapen vragen en naar ze op zoek gaan. Zoals een herder op zoek gaat naar zijn kudde op de dag dat hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik op zoek gaan naar Mijn schapen. Ik zal ze redden uit alle plaatsen waarheen ze verspreid zijn op de dag van wolken en donkerheid. Ik zal ze uitleiden uit de volken, ze bijeenbrengen uit de landen en ze brengen naar hun land. Ik zal ze weiden op de bergen van Israël, bij de waterstromen en in alle bewoonbare plaatsen van het land. In goede weide zal Ik ze weiden en op de hoge bergen van Israël zal hun weideplaats zijn. Ze zullen daar neerliggen in een goede weideplaats en ze zullen grazen in de voortreffelijkste weide op de bergen van Israël. Ik zal Zelf Mijn schapen weiden en Ik zal ze Zelf doen neerliggen, spreekt de Heere HEERE. Het verlorene zal Ik zoeken, het afgedwaalde zal Ik terugbrengen, het gebrokene zal Ik verbinden, en het zieke zal Ik versterken, maar het welgedane en het sterke zal Ik wegvagen. Ik zal ze weiden zoals het hoort.” Ezechiël 34:11-16.

U heeft eerder gehoord over ‘Een hart hebben voor de verlorene’ en krijgt er nog meer over te horen vanuit Gods Woord.

Horen en lezen uit Gods Woord onder anderen over ‘Een hart hebben voor de verlorene’ is het beste wat ons kan overkomen!
“Als wij het getuigenis van de mensen aannemen, het getuigenis van God is groter; want dit is het getuigenis van God dat Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.”
1 Johannes 5:9

Ik ben geen spreker en als ik moet praten, praat ik liever over Jezus, Gods Woord, dan over mijzelf.

Omdat Gods Woord ook spreekt over het getuigenis van ons mensen, bijvoorbeeld het eerste deel van 1 Johannes 5:9 en uit Openbaring 12:11a,
“En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, ….” ,
Dus omdat Gods Woord ook spreekt over het getuigenis van ons mensen, hopen wij u op een ander moment te kunnen delen over onze getuigenissen.

Iedereen ervaart beperkingen.
Wij leven in een wereld waarin de duivel zijn macht nog laat zien.
1 Petrus 5:8
“Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.”
Johannes 10:10a
“De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en verloren te laten gaan;”

Maar Johannes 10:10b
“Ik (Jezus) ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben.”

Hoe gaan wij met onze beperkingen om?
De bijbel is heel open over tekortkomingen van mensen. Mozes die een Egyptenaar doodsloeg, koning David die een man liet vermoorden om er met zijn vrouw vandoor te kunnen gaan, de Samaritaanse vrouw die 5 mannen had, enzovoort, enzovoort.

Mensen kunnen met Gods hulp mooie en goede dingen doen
Jakobus 1:17
“Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer.”

Maar mensen maken ook allemaal fouten. Er is niet één mens goed,
Romeinen 3:10-12
“zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.”
Openbaring 5:4
“En ik huilde erg, omdat er niemand werd gevonden die het waard was die boekrol te openen, te lezen of in te zien.”

Ik heb mij gehecht aan mijn grote vriend, grote broer, Heer en Heiland, Jezus de Christus.

Micha 6:2 spreekt over een rechtzaak,
“Luister, bergen, naar de rechtszaak van de HEERE, ook u, vaste fundamenten van de aarde. De HEERE heeft immers een rechtszaak met Zijn volk, Hij voert een rechtszaak tegen Israël.”

Als God een rechtszaak tegen mij zou beginnen, zonder dat ik mij kon laten verdedigen door mijn Heer en Heiland Jezus de Christus, zonder dat Hij, onze verlosser, mijn schuld, mijn tekortkomingen, mijn liefdeloosheid op zich heeft genomen, ik zou volkomen verloren zijn. Keer op keer.

Lees alstublieft op een ander moment Micha 6: 1-8.

Als Jezus zo’n groot hart heeft voor de verlorene, zouden wij dat dan ook niet hebben? Of moeten hebben?
Nee, wij kunnen dat niet uit ons zelf, maar met Jezus aan onze zijde, met Jezus in ons, kunnen wij dit wel.

God is zo goed voor mij!
Ik mag nu met een prachtige groep jonge mensen deze bijzondere mooie reis maken. Ik mag nu hier staan, voor mij toch wel in het verre Albanië, ik mag deze boodschap met u delen, terwijl ik geen wereldreiziger ben en er helemaal niet van hou om voor een groep mensen te spreken.

Dit kan ik alleen met Jezus in mij!

Openbaring 5:3-4 zegt,
“Maar er was niemand in de hemel en ook niet op de aarde of onder de aarde die de boekrol kon openen of hem inzien. En ik huilde erg, omdat er niemand werd gevonden die het waard was die boekrol te openen, te lezen of in te zien.”
En Openbaring 5:5 zegt,
“En een van de ouderlingen zei tegen mij: Huil niet. Zie, de Leeuw Die uit de stam van Juda is, de Wortel van David, heeft overwonnen om de boekrol te openen en zijn zeven zegels te verbreken.”

Jezus!

Weet u het nog?

Psalmen 139:14
“Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed.”

Dank u Jezus!

Één reactie

  1. Herman Schimmel schreef:

    De Geest kent geen grenzen !
    En dus…. de afstand maakt geen kloof wanneer je 1 bent in geloof !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *