“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

GPS Gods perfecte spoor! (deel 2)

GPS Gods perfecte spoor! (deel 2)

heide

“……., steeds verrassend altijd voordelig!” klinkt het weer door de speakers van de auto wanneer het reclameblok op Grootnieuwsradio afgespeeld word.
Zo’n deuntje die blijft hangen, dat is precies wat de marketing wil.
Op enig moment begint het me wat te irriteren. Ik wil U prijzen HEERE, over Uw woord zingen, want Uw woorden zijn juist en goed (naar psalm 119:171,172 BB).
En hoe gaaf is dat? God geeft me een geweldige variatie weer die ik kan zingen op het liedje dat zo vaak op de reclame terugkomt. “Jezus, steeds verrassend altijd aanwezig!” Probeer het maar eens uit;-)

Afgelopen weken heb ik niet alle nachten zo goed geslapen als ik normaal gewend ben.
En ik ben een slaapkop hoor!
Bij het wakker worden, of wakker liggen overdacht ik Gods woord en dacht ik na over het vervolg van de blog over Gods perfecte spoor. Lezend van waar we gebleven waren (vers 105 en verder… lees je het zelf ook nog door?)
Vers 147 en 148 van psalm 119 raakten mij. “147 Ik ben de morgenschemering voor geweest en heb om hulp geroepen; op Uw woord heb ik gehoopt. 148  Mijn ogen zijn de nachtwaken voor geweest om Uw woord te overdenken. 149 Hoor mijn stem overeenkomstig Uw goedertierenheid; HEERE, maak mij levend overeenkomstig Uw recht.” (Psalmen 119:147-149 HSV)

Wat is wijsheid? Wanneer is goed, goed genoeg? Wat is Gods wil, en Zijn weg met ons leven?
Welke keuzes mogen we vandaag gaan maken?  En morgen? Vragen die bij mij in gedachten vaak langskomen.
Herkenbaar?
Vaak denken we groot, en dat mag ook want we hebben een groot God!
Maar het zijn juist ook zo de kleine dingen die het doen.
Te beginnen met het lezen in Gods woord, wat ons veranderen kan van binnen uit.

“ Het opengaan van Uw woorden geeft licht, het schenkt eenvoudigen inzicht.” (Psalmen 119:130 HSV)

8   (9) De bevelen van de HEERE zijn recht, zij verblijden het hart; het gebod van de HEERE is zuiver, het verlicht de ogen. 9   (10) De vreze des HEEREN is rein, zij houdt voor eeuwig stand; de bepalingen van de HEERE zijn waarachtig, met elkaar zijn zij rechtvaardig.” (Psalmen 19:8-9 HSV)

Licht en geen enkele duisternis! Het verlicht de ogen, hoe geweldig is dat?
Als ik eenvoud opzoek in de Nederlandse encyclopedie dan staat daar o.a. dat wat niet moeilijk of ingewikkeld is. Zonder versiering of poespas. Vb. ze is in alle eenvoud getrouwd. Eenvoud is kenmerk van het ware (als iets goed is, is het nooit ingewikkeld).
Zo lang heb ik gedacht dat de bijbel te hoog gegrepen is voor mij. Ik was onzeker als ik er iets over wilde zeggen, laat staan schrijven. Ik dacht dat ik het allemaal niet goed begreep. En als ik het dan dacht te begrijpen was ik bang er iets over te delen, uit angst dat ik het dan niet bij het rechte eind had. Met andere woorden ik dacht dat ik er te dom voor was.
Het komt allemaal vanuit de kracht van God dat ik dit mag doen en steeds een beetje beter durf. Erover schrijf en praat, zing en muziek maak voor en over Hem.
Blijf maar dicht in Gods aanwezigheid, dan zal Gods geest door je heen werken en Zijn perfecte spoor aan jou tonen, elke dag weer. Blijf uniek in wie jij bent, want daarin zal je anderen tot zegen zijn.
En mocht je wel graag zo zijn als de rest van de groep? Wees gerust een kuddedier, zolang je de Herder maar volgt. En ik geloof dat Jezus dan aan je laat zien dat Hij je accepteert zoals je bent, met alles wat er is. Geliefd kind van God, wacht niet langer KOM!

Aan de slag!

Voor de verandering een keer twee liederen te luisteren voor jullie die ik zelf heb opgenomen. Passend bij het laatste deel van deze blog. Ik ben benieuwd naar wat God voor u/jou in petto heeft wanneer je uit je comfort zone gaat stappen. Ik bid je daarin Zijn onmisbare zegen toe.

‘Symfonie’ gespeelt en gezongen door Arenda
‘Als een hert dat verlangt naar water’ gespeelt door Arenda

Één reactie

  1. Atje schreef:

    Arenda,dank je voor deze prachtige eenvoudige woorden! Ik mocht een kwartiertje van mezelf op de bank en besef : ik ontbeer Zijn Woord en een overpeinzing te vaak. Dit van jullie te lezen is het goede voedsel,dank jullie wel
    Ps, zo fijn die mooie liederen,ik kon alleen de tekst niet goed horen omdat de gitaar overstemde,maar dat kan ook aan mij liggen. En na als een hert….had ik zo graag de tekst ,gezongen door jouw willen horen. Bijzonder dat je dat allemaal kan! Tot snel Arenda,ik bid nog voor jullie hoor…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *