“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

Wat zijn jou gedenkstenen?

Wat zijn jou gedenkstenen?

Gedenkstenen

Ik heb het nooit begrepen. De stenenverzameling van mijn vader. Tot ergernis van mijn moeder die niet wist waar ze er mee heen moest in huis. Hoewel daar ook weer een geniale oplossing voor gevonden is hoor! Mijn vader heeft iets met stenen, en ik geloof dat ik inmiddels steeds beter in kan zien waarom.
Tenminste, ik ben gegrepen door het verhaal uit Jozua 4 waar het volk Israel gedenkstenen op richt om hen te herinneren aan dat God hen door een wonder door de Jordaan hielp. Ze konden de ark van het verbond droog naar de overkant brengen, omdat God een weg opent die begaanbaar is. God doet opnieuw een groot wonder, het water wijkt. Net als bij Mozes, wat we kunnen lezen in Exodus 14, waar de HEERE het water van de schelfzee door de midden deed splijten toen Mozes zijn hand over de zee uitstrekte.
God kan via wonderlijke wegen onze ogen openen voor het pad dat we zelf niet voor mogelijk hielden. De gedenkstenen waarover word geschreven in Jozua 4 vers 6 en 7

6.zodat dit een teken is onder u. Wanneer uw kinderen morgen vragen zullen: Wat betekenen deze stenen voor u? 7.dan moet u tegen hen zeggen dat het water van de Jordaan werd afgesneden voor de ark van het verbond van de HEERE. Toen hij door de Jordaan ging, werd het water van de Jordaan afgesneden. Daarom zullen deze stenen voor de Israëlieten tot een gedenkteken zijn tot in eeuwigheid.

Nadat ik deze blog  in concept klaar had, waren we in de bijbel aan het lezen in Genesis.
Nog zo’n bijzonder verhaal waar een steen gebruikt word als gedenkteken.
Jakob valt in slaap en gebruikt daarbij een steen als hoofdkussen. Hij droomt van een ladder, waarvan de top de hemel raakte en de engelen van God klommen daarlangs omhoog en omlaag.
En van boven sprak God tot Jakob. Hij krijgt een hele bijzondere belofte van God te horen. Lees het zelf maar in Genesis 28.
Jakob wil de plek gedenken,want de HEERE was werkelijk op deze plaats en Jakob benoemd “ik heb het niet geweten”

Genesis 28:18  / HSV
18 Daarna stond Jakob ‘s morgens vroeg op. Hij nam de steen waar hij zijn hoofdkussen van gemaakt had, zette die overeind als een gedenkteken en goot er olie op.

Genesis 31:45-46  / HSV
45 Toen nam Jakob een steen en zette die overeind als gedenkteken. 46 Jakob zei tegen zijn verwanten: Verzamel nog meer stenen. En zij haalden stenen en maakten een steen hoop en aten daar bij die hoop stenen.

Wat is voor jou een gedenksteen? Ken jij momenten uit je leven waarbij, als je daar nu aan terugdenkt, je Gods aanwezigheid daarin kan zien? Dat je nu merkt dat je toen door God geholpen werd?
En vertel je over jouw gedenksteen wanneer er naar gevraagd wordt?

Ik wil even terugkomen op de wonderlijke wegen die God regisseert voor ons. Kennen jullie de film Bruce Almighty?
Bruce is een televisieverslaggever. Op zich heeft hij weinig te klagen. Hij geniet grote populariteit en heeft een mooie vriendin genaamd Grace (Jennifer Aniston) Maar toch wil hij meer. Hij is het namelijk zat altijd de rotklusjes te krijgen en nooit eens “echt nieuws” te mogen presenteren.
Na een helse dag op zijn werk, waarbij onder andere een belangrijke promotie aan zijn neus voorbij gaat en hij bovendien ontslagen wordt, wordt hij heel boos op God. Volgens hem is God de oorzaak van zijn problemen en zou hij te weinig doen om mensen als hem te helpen. Wanneer God (Morgan Freeman) dat hoort, doet hij Bruce een voorstel: hij zal Bruce een week lang zijn macht geven zodat Bruce kan tonen hoe hij het als God zou aanpakken.
In het begin weet Bruce Gods macht nog te waarderen en gebruikt deze volop voor eigen gewin. Hij veroorzaakt overal in zijn bijzijn grote gebeurtenissen waar hij vervolgens als eerste verslag van kan doen, zorgt ervoor dat hij zijn baan terugkrijgt en alsnog wordt gepromoveerd tot nieuwslezer, en maakt zijn hond zindelijk. Hij raakt echter steeds meer vervreemd van zijn vriendin, tot ze hem uiteindelijk dumpt. Bovendien komt Bruce langzaam maar zeker de negatieve kanten van het God-zijn tegen. Iedere actie heeft consequenties; als hij bijvoorbeeld een supermaan maakt om een romantische stemming te creëren met Grace, veroorzaakt dit een tsunami in Japan. Elke avond moet hij lange gebeden aanhoren. Wanneer hij al deze gebeden probeert te verhoren, ontstaat totale chaos. Zo laat hij bijvoorbeeld honderden mensen gelijktijdig dezelfde loterij winnen, waardoor ze ieder maar 17 dollar ontvangen en hun woede afreageren in straatrellen.
In de loop van de week als God leert Bruce dat hij zijn problemen kan oplossen zonder miraculeuze krachten. Op deze manier accepteert hij zijn plek op zijn werk, beantwoordt hij met hard werken de gebeden die tot hem gezegd worden en lukt het hem eindelijk Grace’ hart weer terug te winnen.
De film bevat een groot aantal (visuele) grappen en referenties naar de Bijbel. Zo laat Bruce zijn tomatensoep opensplijten gelijk aan hoe Mozes de Rode Zee heeft laten splijten tijdens de Uittocht uit Egypte. Verder refereert Bruce naar zichzelf als Alfa en Omega, loopt op water, roept een zwerm sprinkhanen op als plaag en laat regen ontstaan. (bron wikipedia)

De sene dat Bruce zijn tomatensoep opensplijt blijft mij nog wel bij van de film. Ik herinner me vooral dat Bruce gek werd van het gelijk aan God zijn. Dat kunnen wij niet. Het geeft wel iets weer van de Almacht van onze Schepper. Of de inhoud van de film spottend is kunnen we over discuseren, dat wil ik even in het midden laten. Wel weet ik dat de acteur na deze film echt tot geloof is gekomen. Een prachtige getuigenis van hem is in onderstaande link te lezen/horen. Alle eer aan God! Die via wonderlijke wegen onze ogen doet openen voor Zijn Genade zo oneindig groot.

Aan de slag!

Bekijk onderstaande link en bedenk voor jezelf het volgende.
* Wanneer ben jij uit de duisternis gestapt in Het Licht? Is dat een specifiek moment geweest die je kan aanduiden als gedenksteen in jou leven? Zou je willen delen over die gedenkste(e)n(en)?
* Wat zijn de wonderlijke wegen die God in jou leven heeft gebaand?

https://cip.nl/63632-jim-carrey-van-bruce-almighty-vertelt-bendeleden-over-jezus-en-het-is-prachtig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *