“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

Snoeien

Snoeien

Vakantietijd, ik mocht met Herman aan het werk in de tuin, de heg snoeien wat een klus! Ik heb er plezier in en tegelijk gaan mijn gedachten uit naar snoeien in de bijbel.
De bekende gelijkenis uit Johannes 15 waarin Jezus het heeft over de wijnstok en de ranken.

Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier. Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke rank die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt. U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb. Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.”
(Johannes 15:1-8, HSV)

God wil graag alles wegsnoeien uit ons leven wat je geloofsgroei en vruchtdragen in de weg staat. God laat dan bijvoorbeeld moeilijkheden toe in ons leven.
Snoeien doet pijn, soms zelfs heel veel pijn. Maar toch kan het nodig zijn om Gods doel in je leven te bereiken. Door het snoeiwerk kan God bewerken dat we andere prioriteiten gaan stellen en Jezus weer op de eerste plaats gaat zetten. En dan maak je weer een extra stuk geloofsgroei en ontwikkeling mee.
Laten we proberen vooral die dingen doen die er toe doen waartoe God ons in de wereld heeft gezet en minder aandacht geven aan bijzaken.
Maar wat zijn dan hoofd en wat zijn dan bijzaken?

Voor een wijnbouwer gaat het alleen om de druiven. Elke rank waar geen druiventrosje aan begint te groeien wordt weggesnoeid, zodat er alleen ranken overblijven waar druiven aan groeien. Als de wijnbouwer dat niet zou doen, zouden de druiven aan de goede ranken niet genoeg voeding krijgen. Veel van het water en van de voedingsstoffen uit de grond zou immers verspild worden aan overtollige bladeren. Bovendien zouden de druiven daardoor minder zoet worden.
Wil je mooie trossen vol grote druiven, dan kunnen ze in juni gekrent worden. Dit is niet beslist nodig, maar dan krijg je wel grotere druiven. Alle kleine vruchtjes worden dan weggeknipt.
Bovenin de tros waar volop druiven zitten moet blijven en dan worden eerst de meeste bessen binnenin weg gehaald en dan de kleinste. Zo blijft er rond elke druif voldoende ruimte over en kan de tros zich mooi ontwikkelen. Eigenlijk is snoeien het belangrijkste wat de wijnbouwer met de ranken doet. Bron: directplant.nl

Wanneer ik de bijbel steeds meer lees en de Heilige Geest mij openbaart wat God aan mij te zeggen heeft kom ik erachter dat het er niet om gaat dat ik zoveel mogelijk uit het leven haal wat erin zit, maar dat ik gemaakt ben om God alle eer en lof toe te brengen en Hem aan te nemen als maker van alles.
Dat ik rentmeester mag zijn, wat Hij bij het formeren van de schepping heeft gezegd geeft een grote verantwoordelijkheid. Daar kan ik nooit aan voldoen zonder dat ik in Hem blijf. En dat brengt me dan weer terug bij De Wijnstok. Zonder Jezus kan ik niets doen (vers 5).

Elke tak aan Mij waar geen vruchten aan groeien, haalt Hij weg. Elke tak waar wel vruchten aan groeien, snoeit Hij. Hij maakt hem schoon van alles wat daar niet mag groeien. Zo gaan er nog meer vruchten aan die tak groeien.”
(Johannes 15:2, BasisBijbel)

Dan wil ik niets liever dat God mij snoeit! Want ik wil graag vruchtdragen tot eer van Hem.
Ben je nog benieuwd naar het resultaat van de gesnoeide heg? Het zag er weer netjes uit, niet volmaakt (het is mensenwerk), maar ik ben ervan overtuigd dat God er van meegenoot/geniet.

2 reacties

  1. Herman schreef:

    Het snoeien wat God in mijn leven heeft gedaan, doet het meest denken aan het werk van mijn thuiskapper. Ze doet het met liefde en aandacht, zodat ik beter tot mijn recht mag komen.

    HIJ wil het beste voor ons, Niet op korte termijn (vaak niet) wel altijd op de lange termijn.

  2. Kayla Hart schreef:

    Greetings! I’ve been reading your web site for a
    long time now and finally got the courage to go ahead
    and give you a shout out from Humble Texas!
    Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *