“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

Waarschuwing, straf en herstel?

Waarschuwing, straf en herstel?

Waarschuwing

Al heel wat maanden heb ik een brief van de parkeerhandhaving gemeente Zwolle in mijn bijbel liggen met het gevoel dat God een moment zou aanwijzen dat ik hier eens over zou schrijven.
Vandaag was daar het moment dat ik hiertoe aangezet werd.
Tijdens een (online) kerkdienst werd bij de afkondigingen gemeld dat de voorganger er niet was en wij daarom naar een eerdere uitgezonden preek zouden luisteren.
Uiteindelijk op tijd voor dat de verkondiging zou starten was hij tot onze verrassing toch gekomen. Zijn intro klonk als volgt.

“Ik heb vannacht tot 5:00 wakker gelegen waarop de heilige geest mij toch nog tot slapen gebracht heeft en ik om 9:30 wakker werd. Daarna ben ik als een gek naar De Fontein gereden vanuit Marknesse.
Ik hoop niet dat er flitspalen stonden, want ik heb op stukken 160 km per uur gereden. O, het is niet handig wat ik nu zeg want dit word online uitgezonden toch?”

Psalm 16:1
Bewaar mij God, want ik heb tot U de toevlucht genomen.

De verkondiging ging over psalm 16.
En de kern tekst die ik daar uitpikte ging over vers 1. David bid daar tot God en vraagt om bewaring. En als we de psalm verder lezen komt daar niets anders dan goeds.

De tekst staat in het Hebreeuws op mijn armband. Vaak bid ik het wanneer ik even bewust ben van het prachtige sieraad wat ik mag dragen tot eer van God.

En dan nu terug naar de brief die ik kreeg okt. 2019. Ik had op 11 oktober dat jaar over een verkeersknip gereden wat niet mocht. Ik wist het wel, maar voor ik er erg in had was het gebeurd. En toen wachtten op de bekeuring. Ik bereidde mij voor op het ergste. En wat stond er in de brief?
U krijgt een waarschuwing! (Zie afbeelding.)
Wat een genade..

Gods Vaderhart klopt vol liefde.
Als God roept in de hof van Eden ‘Adam waar ben je?’ Is Hij niet op zoek naar Adam als een politie agent om hem op de bon te slingeren. Het Vaderhart is op zoek naar Zijn kinderen.

En toch waarschuwt God ons regelmatig in de bijbel (al vanaf Genesis) en Hij is daar heel duidelijk in.

Amos 3:6-7  / HSV
Of wordt in een stad de bazuin geblazen zonder dat het volk beeft?
Of komt er kwaad in de stad voor zonder dat de HEERE dat doet? 7 Voorzeker, de Heere HEERE doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten.

God wil dat we ons bekeren.
Zoals we kunnen lezen in Ezechiël is het volk opstandig en wil niet luisteren. Desondanks blijft God duidelijk maken dat Hij onder hen wil wonen.

Ezechiël 18:23  / HSV
Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven? 

En verderop in Ezechiël 36 lezen we over herstel voor Israël. Ik raad je aan om heel Ezechiël (36) te lezen om de context te begrijpen.
De tekst die me nu opviel in hoofdstuk 36 is vers 35.
Dit land, dat verwoest was, is als de hof van Eden geworden. Met andere woorden, het zal worden zoals het was! En hier zien we daar een voorproefje van.
Wanneer merk jij in je leven een voorproefje van Gods koninkrijk dat zich nu al op aarde wil vestigen? Hoeveel temeer zal dat zijn als Jezus terugkomt?
God is een God van herstel.

Ezechiël 36:35  / HSV
Zij zullen zeggen: Dit land, dat verwoest was, is als de hof van Eden geworden. De steden die verwoest lagen, verwoest en afgebroken, zijn versterkt en bewoond.

God waarschuwt ons mensen niet 1x maar herhaaldelijk. En wanneer is de maat vol?
Maranatha kom spoedig!

2Petrus 3:9  / HSV
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Aan de slag!

In mijn herinnering ben ik wel vaker gewaarschuwd in mijn leven.
De keer dat ik in mijn tienerjaren fietste zonder licht werd staande gehouden en ik spontaan het liedje begon te zingen “meneer Agent”

De agent vond het zo mooi dat ik een waarschuwing kreeg.
Heb jij herinneringen waarin je gewaarschuwd werd? En hoe ging je daar dan vervolgens mee om?
Of dat het niet bij een waarschuwing bleef, maar dat je straf kreeg? En hoe ging je daar dan vervolgens mee om? 
Hoe ervaar jij God in Zijn waarschuwingen, straf en herstel?

Vol ontzag voor God en Godvrezend leven, daar zal ik een andere blog over schrijven.

2 reacties

  1. Herman en Jannie Schimmel schreef:

    Mooi Arenda we hebben weer je blog samen gelezen. We hopen dat velen dat ook gaan doen

    • arenda schreef:

      Mooi dat jullie het samen lezen pa & ma. Ik zou zeggen ‘zegt het voort of wijs mensen erop, dat jullie een aandeel mogen hebben in het verspreiden van deze blog en de eventuele nieuwe lezers hierdoor ook in Gods woord gaan lezen. Want dat is het allerbelangrijkst.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *