“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

De Oven.

De Oven.

brandende oven

Afgelopen week werd ik door mijn man gewezen op een overdenking die David de Vos gaf op grootnieuws radio.
Hij sprak over de brandende oven waar de drie vrienden van Daniël in werden gegooid. Ze weigerden te knielen voor het gouden beeld dat Nebukadnezar had opgericht. Daniël 3:5, 6 en vers 12 t/m 30. Lees het zelf maar eens! Ongelofelijk dat de oven zevenmaal hoger werd gestookt dan men gewoon was hem te stoken.
Het vuur had geen vat gekregen op hun lichaam: het haar van hun hoofd was niet verschroeid, hun mantels waren niet verteerd, ja, er hing zelfs geen brandlucht aan hen!
Voordat je deze blog verder leest raad ik je aan Daniël 3 te lezen en de overdenking ongeveer op 2:47 uur te luisteren: https://ssl.streampartner.nl/?usertoken=onda461d2f9e8028ec&itemtoken=d88630e3c2567e32&comments=disable&image=https://www.grootnieuwsradio.nl/wp-content/uploads/2019/02/programmabanner_denieuwemorgen.jpg

Zonder dat ik het van te voren bedacht had, dat dit zo wonderlijk samen zou lopen, ben ik er door God innerlijk van overtuigd om hier een blog over te schrijven.
Ik houd me met dat God me dit ingeeft bezig met een klus waar ik van te voren van dacht dat dit even met een handomdraai gedaan zou zijn.
Het schoonmaken van twee zwart gebrande ovens (de een nog meer dan de ander) 2 soorten ovenreiniger, schuurspons, staalwol, schuurmiddel en mijn fysieke kracht komt eraan te pas.
Mooi niet dat dit zo 1,2,3 blinkt alsof het weer nieuw is. 
Wat kan vuur heftige sporen nalaten.
Maar in het vuur is Jezus nabij om ons te redden! Zodat we schoon en smetteloos zelfs zonder brandlucht maar met de geur van Christus bij God mogen komen om Hem de eer te geven die Hij toekomt.

2Corinthiërs 2:14-3:3  / HSV
14 En God zij dank, Die ons in Christus altijd doet triomferen en door ons de geur van Zijn kennis op iedere plaats openbaar maakt. 15 Want wij zijn voor God een aangename geur van Christus, onder hen die zalig worden en onder hen die verloren gaan; 16 voor de laatsten een doodsgeur, die leidt tot de dood, maar voor de eersten een levensgeur, die leidt tot het leven. Maar wie is tot deze dingen bekwaam? 17 Want wij zijn niet als zovelen, die handeldrijven met het Woord van God, maar als in oprechtheid, maar als vanuit God, voor Gods aangezicht, spreken wij het in Christus. 1 Beginnen wij onszelf weer aan te bevelen? Of hebben wij, zoals sommigen, aanbevelingsbrieven voor u nodig, of aanbevelings brieven van u? 2 U bent onze brief, geschreven in onze harten, gekend en gelezen door alle mensen. 3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.

Wij mogen een brief van Christus zijn!
Zijn geur verspreiden, geen vreemde geur, bijtende, muffe lucht of vieze stank.
Een aangename geur, een offer welbehaaglijk voor onze God. De bijbel spreekt er veel over, lees het maar eens na (bijvoorbeeld Efez.5:2).

Het doel van een brief is een boodschap overbrengen aan de lezer.
En wat als de ontvanger de boodschap helemaal verdraaid, er volledig aan voorbij gaat, of dezelfde taal niet spreekt, je het gevoel krijgt dat je niet mag zeggen wat je dwars zit?

De afgelopen tijd heb ik dat in een werksituatie ervaren bij de aanloop van het afsluiten en toewerken naar een nieuwe werkplek/werkgever. Wat geresulteerd heeft in dat ik direct werd vrijgesteld van werkzaamheden.
Dat klinkt misschien mooi, maar zonder op details in te gaan heb ik ervaren dat ik eerst voor de brandende oven stond en als ik voor mijn werkgever zou buigen, ik niet in de oven zou worden gegooid.
In deze strijd vloeiden er tranen, ervaar ik onzekerheid en wat ik ook doe, het gaat niet zoals ik het voor ogen had.
Zou het dan écht zo zijn dat ik zonder kleerscheuren uit deze oven vandaan kom?
Natúúrlijk, want Jezus redt!
Een afscheid op mijn werk staat gepland.
Dat het tot zegen mag zijn en Jezus met Zijn liefde door mij heen mag schijnen en dat er een aangename geur verspreidt wordt.

Aan de slag!

  • Als je nog niet de bijbel hebt gepakt raad ik je aan om dat alsnog te doen 😉
  • Wat ging er door je heen toen je de podcast hoorde?
  • Voel je vrij om reacties te geven.

Één reactie

  1. Marja Den Uyl schreef:

    Prachtig Arenda!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *