“Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Joh.14:6
“Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.” 1Cor.3:11

Rood de kleur van de liefde, maar ook rood de kleur van schaamte?!

Rood de kleur van de liefde, maar ook rood de kleur van schaamte?!

Rode schoenen

Rode loper dag. Ik had er nog nooit over gehoord. Vorig jaar kwam ik er voor het eerst mee in aanraking als nieuweling hier in de Noordoostpolder.
Op zaterdag 28 september rollen de ondernemers in het centrum van Emmeloord de rode loper, van maar liefst een halve kilometer lang, weer uit! Dit jaar liep ik zonder te weten dat deze dag hier aandacht aan werd besteed met mijn man door het centrum. Eerst liepen we langs een stand waar een rode emmer stond met daarop “bloed van Jezus” met mensen die daar bij stonden om te getuigen van het Grote wonder, en om mensen naar Jezus toe te leiden.
Wat een contrast met dat wat er in de winkelstraat gebeurde waar het draait om mode, handel en styling… Als het geld maar rolt.
Ik dacht na. Lopen op de catwalk, zoals hier op de rode loper dag? Mij niet gezien! Nu niet en nooit niet. Maar getuigen zoals de mannen bij de stand deden? Ga er maar eens aan staan Arenda.
Ik merkte op dat mijn wangen wat begonnen te gloeien en het zou me niets verbazen wanneer er wat schaamrood op mijn kaken stond.

Het bracht me naar Gods woord. Daarin word vaak geschreven over rood van schaamte. En dan in de context van wanneer iemand vreugde heeft in jou onheil, wie je het leven zuur wil maken. Laten we er eens samen naar kijken.

“Laat beschaamd en te schande worden wie mij naar het leven staan; laat terugwijken en rood van schaamte worden wie kwaad tegen mij bedenken.” (Psalmen 35:4 HSV)

“Laat beschaamd en tezamen rood van schaamte worden wie zich over mijn onheil verblijden; laat met schaamte en schande bekleed worden wie zich tegen mij verheffen.” (Psalmen 35:26 HSV)

1 Een psalm van David, voor de koorleider, om te doen gedenken. (2) Haast U, o God, om mij te redden; HEERE, kom mij spoedig te hulp. 2   (3) Laat beschaamd en rood van schaamte worden wie mij naar het leven staan; laat terugwijken en te schande worden wie vreugde vinden in mijn onheil. 3   (4) Laat als loon voor hun smaad terugkeren wie zeggen: Haha! 4  (5) Laat in U vrolijk en verblijd zijn allen die U zoeken; laat wie Uw heil liefhebben, voortdurend zeggen: Laat God groot gemaakt worden!” (Psalmen 70:1-4 HSV)

Het staat op nog veel meer plekken in de bijbel omschreven, maar ik wend me nu even tot deze twee psalmen. Wat is dat toch hé, nou ben ik zo vol van Gods liefde en om dan vrij te getuigen? Dat is dan nog wel een dingetje. Zelfs in grote of kleine groepen waar mede christenen zijn vind ik het nog steeds spannend om te vertellen, te praten over dat wat God in mijn leven doet of wat ik voel of denk bij een Bijbeltekst. En waarom? Vrees ik voor mensen?
Vrees de HEERE, want wie Hem vrezen, hebben geen gebrek. Het staat in psalm 34. We mogen met God onze angsten overwinnen, en dat het nog spannend kan zijn om vrijuit te praten over Hem in een wereld waar zoveel mensen anders denken?  Spannend kan zijn, omdat je ervaringen kent in dat wanneer je sprak mensen je afgewezen hebben? Dat begrijpt God. Rood de kleur van de liefde! Gods liefde die onvoorwaardelijk is voor jou en voor mij. Rood de kleur van het bloed dat Jezus voor ons is gestorven om door Zijn opstanding ons nieuw Leven te geven, tot in eeuwigheid.

4 (5) Ik heb de HEERE gezocht en Hij heeft mij geantwoord, en mij gered uit al wat ik vrees. 5 (6) Zij zagen naar Hem uit, ja, stroomden op Hem aan; en hun gezicht werd niet rood van schaamte. 6   (7) Deze ellendige riep en de HEERE hoorde; Hij verloste hem uit al zijn benauwdheden. 7 (8) De engel van de HEERE legert zich rondom hen die Hem vrezen, en redt hen. 8 (9) Proef en zie dat de HEERE goed is; welzalig de man die tot Hem de toevlucht neemt.” (Psalmen 34:4-8 HSV)

En ik wil graag eindigen met een tekst uit Hooglied, het boek van de liefde waarin we lezen hoe de jonge bruid en zijn bruidegom met elkaar spreken.  Anderen vragen zich af in Hooglied 5:9 “wat heeft jouw Liefste wat een ander niet heeft, mooi meisje? Wat heeft jouw Liefste wat een ander niet heeft, dat wij hem dat moeten zeggen?” (bb)
En dan vers 10. Mijn Liefste is blank en rood, Hij steekt als een vaandel boven tienduizend uit (HSV).
Andere vertalingen zeggen glanst en schittert, blank en roze. Met andere woorden Hij is geweldig! Volmaakt en blakert van gezondheid. Hij is mooier dan tienduizend anderen.
Hoewel ik dat van mijn eigen man zeker kan en wil zeggen, overtreft Jezus dit natuurlijk (zoals bij iedere man).
Laten we blijven toezien op Jezus, Hij kan en wil de schaamte van ons wegnemen en ons passie teruggeven middels de Heilige Geest die in onze harten word uitgestort.

Aan de slag!

Dit keer een niet christelijk lied, maar wat iets weergeeft over wat ik bedoel met bovenstaande.
Probeer het eens te luisteren met het oog op de liefde die alles overtreft, Gods liefde voor ons. Heel bewust leg je de krant weg en zet je de tv uit.. (er word over gezongen) en pak je Gods Woord erbij om Zijn liefde te ontdekken. Het allermooiste liefdesboek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *